lørdag 4. april 2015

Siden sist

Jeg rekker visst ikke lage egne blogginnlegg for hver bok jeg leser, og har derfor bestemt meg for å prøve å ha kortere samleinnlegg litt oftere i stedet. Jeg har oppdaget lydbøker, noe som gjør at jeg nå også kan "lese" mens jeg trener eller gjør andre ting. For en åpenbaring! Disse har jeg lest de siste månedene. Terningkast er som vanlig i parantes - og jeg ser at jeg har truffet riktig med valg av bøker denne perioden;


 
 
Shantaram (1/5)
Det kommer et eget innlegg om denne ganske snart. Grunnen til den litt sprikende terningkastingen er at jeg ikke klarer å lese den ferdig, men mener store deler av boken kvalifiserer til terningkast 6.
 
 
 
Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? Av Johan Harstad (5)
 For en perle av en filosofisk, pussig og humoristisk - likevel dypt alvorlig bok. Språket er fantastisk og er i seg selv grunn nok til å lese boken. Handlingen rev meg også med fra første side, og jeg kjenner at jeg definitivt må reise til Færøyene en gang. Helst snart.
 
"Å herme etter normalitet er det vanskeligste. Den bærer i seg en bekymringsløshet som ikke lar seg imitere. Overdrivelsene synes og blir til tåpeligheter."
 
Rettsstridig forføyning av Lena Andersson (4)
Periodevis strålende bok med veldig treffende beskrivelser for alle som er eller har vært forelsket i feil person. Jeg synes det fungerer best når forfatteren er i handlingen og lar hovedpersonen(e) vise oss hva hun vil frem til. Show not tell. Flere steder faller hun imidlertid for fristelsen til å komme med mer generelle betraktninger, fortelle i stedet for å la leseren gjøre konklusjonene selv. Dette synes jeg blir for løsrevet og svevende. Det er på grunn av disse avsnittene boka ikke får en femmer.
 
Faen ta skjebnen av John Green (5)
Jeg er helt sikker på at jeg ville gitt denne boken terningkast seks hvis jeg hadde kommet over den på egen hånd og som en ukjent bok. Desverre har jeg brukt det siste halvåret på å unngå den fordi den ble prakket på meg overalt, og når jeg likevel bestemte meg for å gi etter for presset var forventningene enorme. Boken er bra på veldig mange måter og nivåer. Jeg gråt ikke men jeg ble rørt, tankefull og jeg lo en gang og smilte opptil flere. Jeg har allerede bestemt meg for å lese mer av denne forfatteren. Og sørge for at ungene leser bøkene hans når de blir store nok.
 
Lille mann - hva nå? av Hans Fallada (5)
En pussig, stemingsfull og oppslukende bok som jeg leste før min første tur til Berlin. Beskriver dagliglivet til et ungt par, med økonomiproblemer, naivitet, realisme, humor og fortvilelse. Hvor god boken var skjønte jeg ikke før jeg kom til Berlin - da kunne jeg nemlig se for meg paret gå i gatene og kjente meg igjen - aller mest i stemningen som fortsatt sitter igjen i brostein og gamle hus.
 
Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug (5)
 En bok som har alt - kjærlighet, dramatikk, krim, spenning, fantastiske naturskildringer, reisebeskrivelser, fag og politikk. En historie som egnet seg godt på lydbok, tettpakket med action og lett å følge. Den fortelles som en dokumentar men jeg synes de leses best som et eventyr og en metafor. Boka meg noen aha-opplevelser i forhold til miljøpolitikk. Tydelig en forfatter med mye kunnskap og som har gjort god research.
 
I en annen verden av Grace McCleene (5)
Jeg likte denne boka veldig godt. Skildringene av jenta hadde en nerve og en troverdighet. I begynnelsen syntes jeg det ble for mye misjonering og direkte religiøst budskap, men det var kun for å sette stemningen og følger ikke med inn i historien. Selve handlingen er avgrenset og boken er lettlest. Temaet er imidlertid tungt og gir rom for refleksjon.
 
 
Buddha på loftet av Julie Otsuka (5)
Hundre historier i en, uten å miste tråden eller bli forvirrende eller upersonlig. Denne boken ligner ingenting jeg har lest før og på få sider gir den meg inntrykk av hvordan livet var for japanske kvinner som kom til USA på jakt etter lykken på 1920-tallet. Den er skrevet i vi-form, og vi følger ikke en av dem men alle. Språket er godt. Historien(e) er konsentrert og det blir aldri langtekkelig eller uinteressant. Jeg kunne lest den i ett strekk men måtte fordøye den litt underveis. En virkelig god bok på mer enn en måte.
 
I skyggen av banyantreet av Vaddey Ratner (4)
Vi følger Raami på sju år og hennes kongelige familie når Røde Khmer tvinger alle ut på landsbygda i et forsøk på å gjennomføre revolusjon i Kambodsja. Språket og skildringene er gode, og jeg liker historier hvor vi ser historiske hendelser gjennom øynene til barn. Den er lett å følge uten at den blir platt, og jeg ser levende for meg de ulike miljøene de flykter fra, gjennom og til. Boken er basert på en sann historie, og jeg blir nysgjerrig på å vite mer om forfatterens videre liv enn det som står på omslaget. Jeg synes ikke historien når helt opp til en femmer - men fireren den får er sterk.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar