onsdag 8. april 2015

Herr Grim-serien av Andy Stanton



Dette er en serie og den første boka heter "Du er en fæl mann, herr Grim!". Den handler om en mann som ikke har det noe ryddig i huset sitt, men han har en skikkelig fin hage. Han har ikke lyst til å ha den fin, men han må. Det er en fe som tvinger han til å gjøre den fin. Hvis han ikke gjør det slår feen han i hodet med en steikespade. Yndlingsprogrammet til mannen heter "Pinneposen". Der viser de bare en pose med pinner i 30 minutter. En hund som heter Jacob går ofte rundt i hagene i gata til Herr Grim og ruller seg i jord. Jacob er en skikkelig stor hund, som alle i gata liker. Her Grim liker ikke at Jacob gjør dette for da begynner feen å slå han med steikespaden. Herr Grim vil  drepe Jacob. En jente med skikkelig langt navn, som vennene bare kaller Polly, hører om dette og prøver å redde hunden. Underveis finner hun en mann som heter Fredag Kvistiansen. Det som er så morsomt med han er at han avslutter de fleste setningene med ordene "svaret er sitronmarengs".

Bok nummer to heter "Herr Grim og pepperkaksemannen". Den nye personen i denne boka heter Anders Tangen. Det er en pepperkakemann som er skikkelig rik og som bor i et herskapshus. I huset er det for eksempel en verdifull gullpeanøtt, en maskin som kan ta opp drømmene på video, en katt med hundre tusen kroner bundet fast i hagen og mye annet. Anders Tangen er en av de snille og Herr Grim gjør noe ekstra ondt mot han. Han prøver å stjele pengene fra Anders Tangen sammen med en slakter som heter Billy William.  Når de har stukket  kommer de til en hule som heter smuglergrotten. Der er det måker som røyker sigaretter. Hunden Jacob har ikke vært der på lenge men kommer tilbake. Han hjelper Polly og Fredag Kvistiansen fordi de ikke har båt og Grim og Billy har kommet seg langt ut på havet. Jacob lar Polly og Fredag sitte på ryggen hans mens de svømmer utover.

Jeg synes bøkene var veldig morsomme. Det var mye sprøtt i dem. De lignet ikke på noen andre bøker jeg har lest. Jeg likte første boka best. Jeg likte feen veldig godt og den var ikke med i den andre boka. Jeg vet ikke om det er flere bøker i denne serien - jeg fant bare disse på biblioteket. Jeg håper det er flere!

Terningkast: 6

Hilsen Paprika (9 år)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar