lørdag 16. august 2014

Etterpå av G.G. Musso



Dette er historien om advokaten Nathan som har blitt separert fordi han jobber for mye. En dag blir han oppsøkt av en lege og i kjølvannet av dette skjer det merkelige ting som får Nathan til å stille spørsmål ved både det ene og det andre. Boken er lett å lese og du kommer fort inn i historien. Første halvdel av boken ble lest kjapt, litt fordi handlingen fenget og litt fordi jeg ville få på det rene hvilken type bok dette var. Et par hendelser og formuleringer kunne bety at boken var en av disse "overnaturlige finne meningen med livet" bøkene, som jeg ikke har noe til overs for. Jeg var også redd for at boken skulle være forutsigbar og kjente at det ville gjøre meg veldig skuffet.

Etter å ha lest halvparten av boken vurderte jeg flere ganger å legge den bort. Livet er for kort for middelmådige bøker. De store ordene og klisjeene tok vekk nerven i historien og gjør den glanset og overfladisk. I et par av anmeldelsene jeg leste fikk jeg imidlertid nyss om at slutten skulle være overraskende og ikke som forventet, derfor fortsatte jeg å lese.

Jeg kan avsløre så mye som at slutten ikke gjorde noen forskjell for meg. Jeg burde lagt bort denne boken halvveis, eller helst latt den bli igjen på biblioteket. Til tross for at temaet er eksistensielt og nærgående kommer jeg ikke inn på hovedpersonen. Historien blir for platt og full av for mange ferdigtygde tanker. Det beste med boka var små gjenkjennelige glimt av New York. Denne får terningkast 2 kun fordi jeg faktisk leste den ferdig.

Terningkast: 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar