tirsdag 10. februar 2015

Saras nøkkel av Tatiana de Rosnay

Handlingen i boken foregår i 1942 og i 2002. Vi følger jødiske Sara, som før hun hentes av politiet under andre verdenskrig og tas med til Polen, gjemmer lillebroren sin i et skap og tar med seg nøkkelen. I 2002 kommer tilfeldigvis journalisten Julia over Saras historie i det hun driver research for en sak. Saras historie får innvirkning på Julias liv og tvinger henne til å se ting annerledes. Dette var en veldig fin lese- (eller lytte) opplevelse på flere måter;

1) Det var min første lydbok siden jeg hørte på barnebøker for 20 og 30 år siden. Jeg har hørt på boken mens jeg har gått lange turer i skogen på dagtid og langs fortauene sene kvelder. Jeg har hørt på den mens jeg har kjørt lengre bilturer alene og mens jeg har strikket. Jeg har også forsøkt å høre på den i stedet for å lese på senga, noe som ikke var suksess. Jeg klarte ikke konsentrere meg og endte opp med å måtte høre kapitlene på nytt neste dag. Alt i alt var lydbok en veldig positiv opplevelse, og jeg gleder meg til å ta fatt på flere.

2) Dette er en av de første bøkene med parallellhistorier som fungerer. Ikke bare fungerer den, historiene løfter hverandre og driver hverandre frem.

3) Måten boken er bygget opp på og historien(e) fortelles er virkelig gjennomarbeidet og god. Ikke bare er historiske fakta og fakta om Paris på plass. Boken er som et puslespill der jeg hele tiden trodde jeg så hele bildet men ble tatt på sengen og lurt flere ganger. Dette ble gjort på en ikke-forvirrende måte, noe jeg satte pris på. Jeg liker ikke å bli forvirret når jeg leser. Boken er spennende og drives frem av de to gode historiene som etter hvert veves inn i hverandre. Gang på gang tror jeg at jeg vet hva om skal skje eller hvordan ting henger sammen, og gang på gang tar jeg feil eller har rett men blir likevel overrasket. Ingenting faller på plass før de siste minuttene - men da er slutten på en ganske selvsagt og innlysende. Det drar ikke helhetsinntrykket ned, men den løfter heller ikke boka.

Første halvdel av boken var jeg overbevist om at den kom til å bli en sekser. Det er bare bøker som skal leses igjen som får terningkast seks hos meg, og nå når jeg har sett hele bildet på puslespillet har jeg ikke noe behov for en gjentakelse. Det er likevel en svært bra bok som bør leses (eller lyttes til) av flere grunner.

Terningkast: 5

2 kommentarer:

  1. Det er ei fantastisk godt komponert bok, men det er og ein av veldig få bøker eg har lagt frå meg midt i (på det punktet tittelen gir meining, utan å seie så mykje meir enn det). Eg strevar litt med bøker om andre verdskrig i utgangspunktet, på grunn av alle grusomheitene, men det føltes verre i dette fiksjonsuniverset. Distansen vart så kort, og grusomheitene så mange. Når det er sagt, tykkjer eg at boka har store litterære kvalitetar, og skjøner godt populariteten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, signebr. Jeg skjønner hva du mener. Jeg tror det var akkurat der jeg lurte på hva "boken skulle handle om nå" - men det tok seg opp igjen. Dette er en sånn bok som satt i meg lenge og jeg kjenner at det godt kan hende jeg leser den igjen en gang.

      Slett