søndag 1. februar 2015

Kjære Gabriel av Halvdan W. Freihow



En relativt tynn bok som jeg fikk anbefalt av en bekjent jeg tilfeldigvis traff i bokbutikken. En tynn bok jeg tenkte det kom til å gå raskt å lese men som viste seg å absolutt ikke være tynn på innsiden. Det tar lang tid å lese en bok når man stadig vekk må ta pauser for å la det man har lest synke inn. Denne boken er en sånn bok.

Ikke bare beskriver Freihow sin kjærlighet til sønnen på en varm og ikke-klissete måte. Han beskriver også tilstanden atypisk autisme på en svært treffende og poetisk måte. Jeg kjenner igjen flere av de barna jeg har jobbet med og truffet på. Jeg forstår mer av deres verdensbilde og blir minnet om ting som kanskje ikke er utfordrende for dem ved første øyekast. Også hvordan det oppleves å være forelder til et barn som krever mer enn andre barn blir beskrevet direkte, sårt og ærlig. Denne har jeg lagt til favoritter og gitt noe så sjeldent som det høyeste terningkastet. Det gis bare til bøker jeg vet jeg skal lese igjen, og denne skal leses på nytt innen ett år.

Terningkast: 6

"Nei, Gabriel. Problemene dine er ikke farlige, i hvert fall ikke på samme måte som for eksempel kreft og hjerteinfarkt, sykdommer man kan dø av. De er heller ikke farlige i den forstand at de kan gi deg fysisk smerte, som et sår. Og de er i hvert fall ikke farlige for andre - du kan ikke "smitte" andre mennesker. Det eneste som kan være farlig med problemene dine er at det ikke blir tatt hensyn til dem."

"Jeg må også si dette som det er, min venn, ellers ville jeg lyve og det skal vi ikke gjøre for hverandre, det har vi lovet. Jeg må fortelle deg at vi synes det er vanskelig, mamma og jeg. Tidvis synes vi det er så vanskelig at vi nesten ikke klarer mer, for vi er utslitt og har mest lyst å gi opp. Du fyller hver time av vårt våkne liv - og ofte nettene også - med krav og forventninger som selv for deg er kompliserte og uransakelige, og som vi ikke alltid ar krefter til å forstå, lagt mindre innfri. Du forlanger og du insisterer, men vi har ikke alltid mer å gi (....) "

"Din tid er raskere enn vår, Gabriel. Den gjør seg fortere ferdig med ting, trenger oftere påfyll av innhold enn vår."

"Dette er ikke et landskap for turister. Det er et landskap man bosetter seg i eller drar videre fra, for man må arbeide seg inn i det med ærbødighet og tålmodighet, knaus for knaus, bølge for bølge, vind or vind."

"Du er som en forfatter som har tettskrevet en hel side på maskin og som oppdager at han midt på arket har begått en tastefeil og derfor rivet arket ut av skrivemaskinen, kaster det og begynner å skrive alt på nytt, fordi han ikke kan tåle å se en liten, betydningsløs feil skjemme skriftbildet. Hadde du vært en vind som blåste over ørkenen, ville du ha snudd og blåst på nytt hvis et eneste lite sandkorn du hadde feid over på din vei hadde trillet for langt, eller ikke langt nok."

"En klok dansk vitenskapsmann sa en gang til en student noe han like gjerne kunne ha sagt til deg: Du tenker ikke, du er bare logisk."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar