torsdag 5. februar 2015

Gutten i den stripete pyjamasen av John Boyne



Denne har jeg lest som forberedelse til vinterferiens familietur til Berlin. Boka handler om Bruno, en tysk kommandantsønn som flytter til Polen fordi faren hans får jobb der. I Polen møter Bruno Shmuel, og et veldig spesielt vennskap utvikler seg.

Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet meg. Det er en lettlest bok, muligens beregnet på ungdom. Den er skrevet i barneperspektiv, noe som gjenspeiler seg i språket. Den bruker også en god del gjentakelser for å fremheve det naive. Bruno forstår ikke alt, men gjennom det han beskriver forstår leseren mer og mer. Jeg klarte bokstavelig talt ikke å legge boken fra meg, og leste den ut samme kveld jeg hentet den fra reservert-hylla på biblioteket.

Jeg var ikke forberedt på hverken historien eller slutten. Det var ikke bare fordi boken var bra jeg med gru så at jeg tok fatt på de siste sidene. Jeg skal lese den igjen og jeg gleder meg. Og gruer meg.

Terningkast: 6

2 kommentarer:

  1. Denne leste jeg for noen år siden, men husker den godt den dag i dag. Er ikke en bok man glemmer så lett. Fint skrevet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Ina. Nei, denne boken er ikke lett å glemme.

      Slett