onsdag 29. juni 2016

Vårlesing


Jeg leser fortsatt mange psykologiske thrillere, men kjenner at det er godt å pause fra mishandling og psykopater innimellom. I ungdomsavsrlingen på biblioteket har jeg funnet en del sci-fi som har falt i smak - og noen som ikke har det. 

Inn i det mørkeste hjørne av Elizabeth Haynes -5- Enda en bok med psykopat-tema men ikke så dyster som den forrige. Gir også en god og (det jeg antar er) realistisk fremstilling av tvangstanker og posttraumatisk stress. Leseopplevelsen ødelegges imidlertid noe av elendig korrekturlesing flere steder - som fks "det var ingen var en gang utkikk etter henne".

En annen dag av David Leithan - 1-  Oppfølgeren til Hver dag, men historien var tydeligvis ikke interessant nok for meg til at jeg orket lese den fra et annet perpektiv. Avbrøt midt i.

Jeg lar deg gå av Claire Makintosh -5- En bok som utgir seg for noe annet enn det den er. Ble både rørt, overrasket, forvirret, trist og kvalm mens jeg leste. Absolutt ikke en feel good bok, men definivt en god historie fortalt på en imponerende måte.

Overgangen av Justin Cronin 1 - God ide og sikkert en god historie men jeg ble utålmodig og gav meg etter 150 sider.

Sensommerdager av Joyce Maynard -5 - Henry og moren hans bor alene i en litt stusselig verden. De møter Frank på et kjøpesenter og det endrer ting på en annen måte enn man skulle tro. Godt skrevet, varm og lettlest. Feel good uten å bli klissete og enkel.

Elizabeth er borte av Emma Healey - 5 - Veldig annerledes krimroman og en overbevisende skildring av hvordan det er å bli eldre og miste hukommelsen. Aldri lest noe lignende, usikker på om det ville fungere i starten - men det gjorde det absolutt!

Bian Shen av Torbjørn Øverland Amundsen - 3 -Visstnok den første i en triologi. Et nettverk av mennesker som har levd i tusenvis av år men aldri blitt eldre enn fjorten år. Noe skjer som forandrer virkeligheten deres, plutselig overlever en av dem sin fjortenårsdag. Samtidig forsker en ung mann frem et dataprogram som kanskje kan være nyttig for dem. Boken har også en paralell historie som fortelles noen linjer av gangen mellom hvert kapittel. Personlig syntes jeg denne ble forvirrende og pretensiøs i starten men ga litt mer mening etterhvert. Eksistensiell sci-fi thriller. For mye av kampen mellom det gode og det onde for min smak men sikkert en knallbra bok for den som liker sjangeren.

Hver dag av David Leithan 5 - A våkner opp hver eneste morgen i kroppen til en ny person. Gutt, jente, homofil, overvektig, blind, transkjønnet, rusmisbruker, psykisk syk. A har sett verden fra de fleste vinkler. Det har A gjort siden A var liten og levereglen er å gjøre så lite inngripen i personens liv som mulig. Vi følger A når ting endrer seg, A blir forelsket og ønsker plutselig p bli værende i en kropp. Uvanlig og spennende bok som leste seg selv. Står i ungdomsavdelingen fordi den omhandler ungdommer men kan like gjerne leses av voksne.

To små jenter i blått av Mary Higgins Clark - 3 - Klassisk krimroman der en følger både ofre og kidnappere. Ikke min fsvorittsjanger - vi heller ha thrillere. Mange mennesker og navn å holde styr på. Temaet tvillinger var det som fristet men boka handlet lite om det. Litt for mange usannsynlige tilfeldigheter og timer jeg muligens heller burde brukt på noe annet.

Gillian Flynn - en hjelpende hånd 4 - Ukjent kriminalnovelle/kortroman fra forfatteren av Flink Pike. Snedig tittel som gir mening etter de første 20 .sidene. Fengende historie, muligens litt tynn og derfor ikke nok til en hel bok. Absolutt grei underholdning.

Se til meg som liten er -1- Interessant tema og story, men langdryg og omstendelig språk som aldri tok av. Gav opp litt over halvveis og har ikke angret.

Rom av Emma Donoghue - 5 - Jack blir fem år og bor alene sammen med mammaen sin i Rom. Han tror deres verden på tre ganger tre meter er alt som finnes og boken handler om det som skjer når han opdager atcdet fk nes noe utenfor Rom. Språket tok noen sider å bli vant til, men etter det veldig fengende. Interessant perspektiv både i forhold til situasjoner som Jack sin og vår egen opfattelse av verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar