søndag 18. januar 2015

Verden rundt med bøker

Jeg har lest flere bøker fra India den siste tiden. Tidligere har jeg lest Indias datter og De hemmelige barna. I julen leste jeg Balansekunst og nå i helgen har jeg startet på Shantaram. Etter en lang leseøkt i formiddag, hvor jeg nesten kjente at jeg var i India, begynte jeg å fundere over hvor mange land jeg har vært i ved hjelp av bøker. Det ene tok det andre og vips hadde jeg laget en oversikt. Dette er altså et kart over verden med boktitler plottet inn på det enkelte land hvor handlingen foregår. Jeg har bare tatt med bøker jeg har lest den senere tid (med unntak av Anne fra Bjørkely) og bare bøker jeg synes er verdt å få med seg. Noen bøker foregår i flere land, og det er helt umulig å skrive inn alle bøkene jeg har lest tilhørende i de skandinaviske landene. 

Bildet blir større hvis du dobbeltklikker på det.



 
Spørsmålet er nå hvordan jeg fortsetter å bruke dette kartet. Skal jeg søke opp bøker for å tette hullene - eller skal jeg vente og se hvor bøkene på "skal lese" lista mi viser seg å tilhøre? Jeg heller mot det siste. Jeg liker ikke å lese bøker fordi jeg må eller burde, uansett hva som ligger til grunn. Dersom du vet om gode romaner som foregår i sørlige Sør Amerika, Afrika, Russland eller Australia tar jeg gjerne i mot tips! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar