mandag 19. januar 2015

Nydelige historier fra Jan-Philipp Sendker

Jeg har fått anbefalt disse bøkene fra flere den siste tiden og skal innrømme at jeg var skeptisk. Både på grunn av tittel og på grunn av det jeg leste på baksiden. Heldigvis lot jeg meg overtale til å gi boken "Kunsten å høre hjerteslag" en sjanse. Jeg kan avsløre så mye som at tittelen definitivt ga en annen mening etterhvert som jeg leste, og at historien på ingen måte er så overfladisk og potensielt-svevende som jeg fryktet.

Dette er sånne bøker som jeg leser sakte bare fordi jeg ikke vil bli ferdig med dem. Begge bøkene handler om Julia som i den første boken drar til Burma for å lete etter sin far, og i den andre boken drar tilbake for å samle trådene etter den første reisen.I tillegg til å bli kjent med Julia og hennes familie, fletter forfatteren inn nydelige historier om Burma, kulturen, tenkemåten og levesettet. Sendker klarer å beskrive to vidt forskjellige miljø med innlevelse og på en veldig troverdig måte. Hele stemningen og språket i boka forandrer seg når vi forflytter oss mellom New York og Burma.

Språket er godt, oversettelsen er treffsikker og bøkene er historier jeg på det varmeste kan anbefale, og kommer til å lese igjen.

Kunsten å høre hjerteslag får terningkast 6
Kunsten å være den man er får terningkast 5 (men her tar jeg selvkritikk på at jeg ikke klarte å vente og måtte lese oppfølgeren rett etterpå i stedet for å vente å la den første boken synke inn)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar